Sluit
Menu
Hoe online zijn we?

Ruim driekwart van de klusbedrijven is actief op diverse online platforms, gemiddeld komt 18% van de omzet uit zo’n platform. (BouwKennis, 2018). Werkspot en Marktplaats zijn de twee populairste platforms, Kluswebsite wordt daarnaast veel door zzp’ers gebruikt. Dat is opmerkelijk, Marktplaats: het platform voor tweedehands spullen, lijkt toch niet de plek waar je als professionele vakman op zijn plaats bent.

Het nut van digitaal

Door je online aanwezigheid op orde te hebben, kun je veel bereiken als vakman. De potentiële klant begint zijn zoektocht vaak online. Dat geldt in het bijzonder voor jonge mensen, vaak tweeverdieners, die naast hun baan en druk sociaal leven zelf eigenlijk de tijd niet hebben om te klussen en soms ook gewoon de skills missen om dit te doen. Zij gaan via internet op zoek naar iemand die hen hierbij kan helpen, online zoeken en vinden is voor deze doelgroep helemaal vanzelfsprekend. Wanneer jij als klusbedrijf online goed vindbaar bent, je goede reviews hebt en je goed te bereiken bent, is de klus al bijna binnen. Klinkt eigenlijk heel simpel…

En nu aan de slag…

Ok, we weten inmiddels dat ruim driekwart van de klusbedrijven op een online platform actief is en toch komt ‘maar’ 18% van de omzet er vandaan. We weten ook dat internet dé plaats is waar de consument op zoek gaat naar een professionele vakman. Die zoektocht begint meestal op Google. Om daar naar boven te komen, heb je minimaal een eigen website nodig. Houd die simpel en vertel hier wat je doet, voor wie je dat doet en waar je dat doet. Laat wat ‘voor en na’ foto’s zien, plaats klantreviews en het belangrijkste: zorg dat je contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn.

Social media!

Over die contactgegevens: minimaal een e-mailadres, telefoonnummer en linkjes naar social media moet je duidelijk vindbaar op je site hebben staan. Onderzoek van BouwKennis (2018) leert dat 51% van de klusbedrijven Facebook inzetten, 26% gebruikt LinkedIn, 13% Twitter, 11% YouTube en slechts 7% zet Instagram in. De potentiële klant baseert zijn keuze vaak op wat hij kan zien, wat tastbaar is. Je haalt dus heel veel voordeel uit de inzet van social media. Vul je tijdlijn met voor en na foto’s van afgeronde klussen, vraag je klanten om een review te schrijven, zorg dat je reageert op vragen van klanten op je pagina, etc. Als consumenten dit zien, zal de klus sneller jouw kant op vallen dan die van een concurrent die niet online actief is. Doe je voordeel met deze kennis, bouw aan je eigen merknaam en haal nog meer mooie klussen binnen!

Dus waarom zou je online aanwezig moeten zijn? Consumenten beginnen hun zoektocht op internet, met name de jongere generaties. Als jij daar aanwezig bent met een website, social media accounts en positieve reviews, dan is de kans erg groot dat jij het werk eerder krijgt dan een concurrent die zijn online aanwezigheid minder goed op orde heeft.